Klik yea sayang!!

Lu Yang Sayang Gua

Friday, November 25, 2011

Carok Air

"Uje turun berek berek jak kemarin dulu ni lagumano la mek mung wei, carok air abih dohla tebaka kito" rintih Seleme sambil menggulung rokok daunnya bersama tembakau cap kapal terbang.


"Nok wak lagumano cik dio wei mugo loni puye dio" jawab Mek Joh kepada suaminya.


"Aku ni buke gapo, tebaka ni kalu carok air, abih punoh daun dio. Nok jual laku berapo sen jah. Modal abih beribu doh" kata Seleme yang bersimpuh di serambi rumahnya.


"Tok soh duk mikir sangat gak cik mung, gapo hok tuhe buat ni ado hikmoh blako, kalu dio tok turun uje, kito pakat ngepek kato kemarau pulok. Ni dio wi uje pon kito duk ngepek jugok. Keno belajar bersyukur la etek cik mung, kito ni tuo doh" Mek Joh menasihati suaminya.


"Mung tau gapo mung oghe tino!!" Seleme mula meninggikan suaranya.


"Yak kelih bokte cik mung ni tokde apo-apo bekeng selaluh, jak mudo pah ko tuo perangai bekeng tu tok abih-abih. Hoh ambik kopi ni, minum molek panah tuh, kea nepoh bibir mulut tu!" kata Mek Joh sambil menghulurkan secawan kopi cap badak sumbu kepada suaminya yang mula melenting bila diberi nasihat olehnya.


"Tok lamo lagi skoloh nok buko doh, baju skoloh Mek Ani keno beli hok baru mugo dio naik tingkate satu, tok ke nok pakai baju skoloh derjoh ne lagi. Kasut skoloh Mat Ju, Satar, Ripin nga Minoh aku tengok soyok rabok doh. Keno beli hok baru, malu kokre la anok gi skoloh pakai kasut soyok." Seleme berhujah mengenangkan 5 orang anaknya yang masih bersekolah sambil menghirup kopi cap badak kegemarannya.


"Kito beli koho-koho la cik mung, beli sikit-sikit. Kalu beli skaliguh gak berat jugok braso. Nanti ambo tengok hok mano buleh pakai kito toksoh beli lagi." Mek Joh memberi pendapat.


"Tu tok masuk yurea skoloh lagi tu. Buku skoloh lagi. Seribu riyal tok cukup. Pening palo skakloh." Seleme mula membuat kira-kira.


"Emm..nya ado la rezeki tuhe bui, kito pakat-pakat do'o la ko tuhe" Mek Joh redha akan nasib keluarganya.



"Tu jah hok mung tahu" rengus Seleme.




Dari jauh kedengaran bunyi deruman enjin motosikal menghampiri rumah mereka yang mematikan perbualan mereka suami isteri yang semakin panas.



"Assalamualaikum..Mea..Ooo..Mea..Ado dumoh ko?" Sohok, jiran sekampung mereka memberi salam.


"Waalaikummusale..Owh mung Sohok, aku ingat sapo mari tadi. Mapuh gak dulu muto tu, nok kecek pon tok dengar" jawab Seleme yang mengenali Sohok dari kecil lagi.


"Aku loghat ni Mea. Aku mari ni ado hajat besar" jawab Sohok dengan nafas yang turun naik.


"Kalu yo pon loghat mari la naik alah katah rumoh ni dulu" Seleme mempelawa Sohok.


"Smula la Mea, aku mari ni nok mitok tulung mung ganti aku jago stor padi Pok Su Amid tu buleh ko dok? Aku ni keno gi Kola Lupur rumoh anok aku sebab bini dio nok branok. Busuk-busuk pon duo bule jugok duk sano. stor tu tak dok oghe nok jago" Sohok menyampaikan hajatnya.


"Bakpo aku pulok?" tanya Seleme.


"Ho la mugo dale kapong ni, mung soghe jah hok mudoh basso. Dekpon puye uje ni aku tau mung tokke nok gi padde nok nane tebaka. Pade dok sajo baik aku wi ko mung ganti aku kijo jago stor. Gaji dio buwi 1500 riyal sebule. Ko lagumano?" Sohok membuka jalan.


"Pah Pok Su Amid tahu ko?" Seleme bertanya lagi.


"Aku kecek doh nga dio kemarin, dio royak bereh doh. Dio pon kenal mung, oghe juruh, pe'el perangai comei" Sohok memuji Seleme.


"Mung nih pah ceghoh main angin aku" Seleme merendah diri.


"Pah mung nok ko dok nih? Aku nok jawapea slaluh nih. esok aku naik bah gi KL doh" Sohok ingin kepastian.


"Molek benar dohtu cik mung gapo hok Sohok tawar tu, terimo jo la. Lagipon tokke sebule puye uje ni nok duk dumoh sajjo jah, lamo kea tok berasap la dapur kito. Sohok toksey naik ko, ubi rebuh cicoh gulo ado ni?" sampuk Mek Joh yang baru keluar dari dapur.


"Takpo la Joh wei, aku mari smeta jah ni. Banyok kijoea lagi ni aku keno pelesar. Lagumano Mea? Oghe tinno mung pon setuju doh tu" ujar Sohok.


"Doh kalu gitu gak bulehla Sohok wei, oghe kato rezeki jange tolok. Pah bilo aku buleh start kijonyo?" tanya Seleme.


"Esok pon buleh doh" jawab Sohok.


"Kalu gitu gak terimo kasih banyokla Sohok wei, mung banyok tulung aku" Seleme berterima kasih.


"Alohla Mea, mung nga aku saing jak kecik lagi, kito ni supo adik bradik doh. Kalu gitu lepah ni aku telepon ko Pok Su Amid royak pasal ni. Pahtu aku nok mitok diri dulu la. Nok gi beli krepok lekor nok wokgi KL esok" Sohok membalas dan meminta diri.


"Tok apola, kalu ado gapo-gapo mung telepon katku deh" kata Seleme.


"Ok begheh boh, Assalamulaikum.." salam Sohok sambil berlalu.


"Walaikummussale.." jawab Seleme dan Mek Joh serentak.




"Hoh lagumano cik mung, jolo dok gapo hok ambo royak tadi, tuhe ni maha adil, maha pemurah. Dio tarik koktu Dio buwi kokni. Dio nok tengok kito ni bersyukur ko dok" kata Mek Joh kepada Seleme.


Seleme tidak menjawab dan menghabiskan kopinya tadi sambil merenung jauh dalam hatinya mengenangkan kata-kata isterinya tadi. Seleme mengucapkan Alhamdulillah.


Hari itu berlalu pergi bersama aliran hujan yang turun laju membasahi bumi.









p/s : Kalau tak faham sila tanya Sabri Yunus. Gua tak Sorok Bau Budu..haha.
Gua dalam mood banjir. Banjir macam pesta kat kampung gua.
















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...